تفاوت های بین گرانول پلی اتیلن (pe) و گرانول پلی پروپیلن (pp)
  • 29 دی 1401
  • بازدید: 588

تفاوت های بین گرانول پلی اتیلن (pe) و گرانول پلی پروپیلن (pp)

گرانول پلی اتیلن و یا گرانول PE شکل خاصی از پلی اتیلن است و به صورت گلوله ای تولید می شود و جنس مولکولی آن می تواند با پلی اتیلن متفاوت باشد. گرانول پلی پروپیلن یا گرانول پ پ و یا گرانول PP شکلی از پلیمر و نوعی از گرانول است که به عنوان ماده اولیه تولید محصولات پلاستیکی در اشکال مختلف استفاده می شود. در مقالات گذشته به طور کامل درباره ی گرانول پلی اتیلن و گرانول پلی پروپیلن صحبت کردیم اما در این مقاله قصد داریم تفاوت های بین این دو گرانول را باهم بررسی کنیم. پیش از آن یک یادآوری کوتاهی از تعریف گرانول PE و گرانول PP خواهیم داشت. پس تا انتها با ما باشید.

 

تفاوت های بین گرانول پلی اتیلن (pe) و گرانول پلی پروپیلن (pp)3

 

گرانول پلی اتیلن چیست؟

گرانول پلی اتیلن و یا گرانول PE همانطور که در مقالات گذشته گفته شد، شکل خاصی از پلی اتیلن است و به صورت گلوله ای تولید می شود و جنس مولکولی آن می تواند با پلی اتیلن متفاوت باشد. اما پلی اتیلن چیست؟ پلی اتیلن یا Polyethylyne یا به اختصار PE از نفت خام و گازهای طبیعی به وجود می آید. پلی اتیلن‌ یکی از انواع پلیمر‌های گرمانرم است، به این معنا که در نقطه ذوب به مایع تبدیل می‌شود و در نقطه انجماد به جامد‌. این خاصیت و برخی ویژگی‌های دیگر باعث شده پلی اتیلن ها یکی از مهم ترین مواد در صنعت امروزی به شمار آید. پلی اتیلن شامل ساختار بسیار ساده ای است، به طوری که ساده تر از تمام پلیمرهای تجاری است. یک مولکول پلی اتیلن زنجیر بلندی از اتم های کربن است که به هر اتم کربن دو اتم هیدروژن چسبده است.
از گرانول پلی اتیلن، به شکل گسترده در تولید کیسه ها و دبه ها، قاشق های پلاستیکی، بطری های شیر و غیره استفاده می شود. گرانول PE ازجمله مواد اولیه پرمصرف در صنعت پلاستیک برای تولید اشکال مختلف محصولات پلاستیکی می باشد. به دلیل شکل گلوله ای و گرانولی این ماده، از ذخیره سازی خوبی برخوردار بوده و همچنین حمل و نقل آن راحت است.
گرانول پلی اتیلن جزو خانواده پلی الفین و از دسته ترموپلاستیک ها می باشد. تفاوت گرانول های پلی اتیلن با فرم اصلی پلی اتیلن ممکن است در اندازه و فرم و یا جرم مولکولی باشد. گرانول PE در رنگ های مختلف به بازار عرضه می شود. از گرانول های بی رنگ بیشتر در محصولات شفاف استفاده می شود. گرانول PE جزء پر مصرف ترین پلیمرهای دنیا محسوب می شود و کاربردهای فراوانی در صنعت بسته بندی نیز دارد. گرانول پلی اتیلن به دو شکل چگالی بالا و چگالی پایین تولید می شود.

 

تفاوت های بین گرانول پلی اتیلن (pe) و گرانول پلی پروپیلن (pp)4

 

گرانول پ پ چیست؟

شرکت دوام پلاست تولید کننده انواع گرانول پلی پروپیلن در کشور می باشد. در ابتدای مقاله گفتیم گرانول پ پ شکلی از پلیمر و نوعی از گرانول است که به عنوان ماده اولیه تولید محصولات پلاستیکی در اشکال مختلف استفاده می شود. مانند قوطی، بطری، روکش سیم و... . این نوع گرانول دارای شکل و ساختار توپی و یا دانه دانه بوده و در دسته ی پرمصرف ترین ترموپلاستیک ها قرار دارد و به دو دسته هموپلیمر (پ پ نساجی) و کوپلیمر (پ پ شیمیایی) تقسیم می شود. گرانول پلی پروپیلن در مدل ها و انواع مختلف تولید می شود. مانند گرانول بادی، تزریقی، الیاف، پایپ و ... . پلی پروپیلن از پلیمریزاسیون پروپیلن در شرایط دما و فشار نسبتا ملایم ودر حضور کاتالیست معروف زیگلر – ناتا انجام می‌شود. وجود این کاتالیست، پلیمری به صورت ایزوتاکتیک را تشکیل می‌دهد که قادر به متبلور شدن تا حدود ۹۰ درصد می‌باشد. این گرانول ها برای تبدیل شدن به اشکال مختلف پلاستیکی ابتدا ذوب شده و سپس شکل دهی می شوند.

 

تفاوت های بین گرانول پلی اتیلن (pe) و گرانول پلی پروپیلن (pp)

 

تفاوت های بین گرانول پلی اتیلن و گرانول پلی پروپیلن

پلی اتیلن (PE) و پلی پروپیلن (PP)، هر دو از پلیمرهای پر مصرف در صنعت پلاستیک سازی و لاستیک سازی می باشند. این دو دارای شباهت ها و ویژگی های مشترکی می باشند. از جمله این اشتراکات می توان به عمر طولانی، کیفیت بالا، انعطاف پذیربودن نام برد. همچنین این دو پلیمر از پلی اولفین های گرمانرم و نیمه بلوری هستند که در صورت ترکیب با مواد دیگر، مایعات روغنی را تولید می کنند. اما PE و PP تفاوت هایی نیز دارند که مهم ترین آن ها در واحد مونومری آن هاست که واحد مونومری پلی اتیلن، اتیلن و واحد مونومری پلی پروپیلن، پروپیلن می باشد. اما به جز واحد مونومری این دو تفاوت های دیگری نیز با یکدیگر دارند که باعث می شوند پلی اتیلن و پلی پروپیلن از هم تمیز داده شوند. از جمله این تفاوت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- مقاومت در برابر ضربه و خواص فیزیکی پلی اتیلن طوری است که پایداری بیشتری در برابر سرما دارد. از طرف دیگر، پلی پروپیلن مقاومت خستگی بالایی دارد. به عبارتی پلی پروپیلن بدلیل داشتن خواص خمیدگی، نرم شدن در قبال گرما و مقاومت در قبال ضربه، معمولاً در دمای فراتر از صفر درجه سانتیگراد استفاده می شود و این مهم ترین تفاوت پلی اتیلن با پلی پروپیلن می باشد.

2- پلی پروپیلن از ترکیب مونومرهای پروپیلن و پلی اتیلن از ترکیب مونومرهای اتیلن ساخته می شود.

3- بار الکتریسیته ساکن پلی اتیلن کمتر از پلی پروپیلن بوده و عایق الکتریکی خوبی است.

4- نقطه ذوب پلی پروپیلن بیشتر از پلی اتیلن است و در تولید پلاستیک های ساختاری و الیاف به کار می روند.

5- مقاومت در برابر نور UV پلی اتیلن بیشتر از پلی پروپیلن است.

6- فرمول شیمیایی که پلی پروپیلن بر اساس آن تولید شده  (C3H6)n می باشد و فرمول شیمیای پلی اتیلن (C2H4) می باشد.

7- در پلی پروپیلن به دلیل سرعت کم بلورینگی، حضور عامل هسته زا موثر خواهد بود در حالی که در پلی اتیلن به دلیل سرعت بالای بلورینگی، حضور عوامل هسته زا کم اثر است. بنابراین امکان تولید محصول شفاف در پلی پروپیلن بیشتر است.

8- چاپ پذیری فیلم های پلی پروپیلن بیشتر از پلی اتیلن است و در فیلم های پلی اتیلنی، تنها در صورت اصلاح سطح چاپ پذیری میسر می گردد.

9- پلی اتیلن کالای اول مورد استفاده در دنیا و پلی پروپیلن دو‌مین کالای پلاستیکی می باشد.

7- استفاده از پلی اتیلن معمولا به صورت صد در صد خالص است اما پلی پروپیلن عموما با پلی اتیلن کوپلیمره می شود. یعنی پلی پروپیلن خالص، بدون خواص کششی می باشد و در کل سفت تر از پلی اتیلن می باشد.

8- مقاومت شیمیایی پلی پروپیلن در برابر حلال های آلی، اسیدها و الکترولیت ها بسیار بیشتر از پلی اتیلن است.

10- پلی اتیلن دارای ویژگی های فیزیکی می باشد که به آن اجازه می دهد تا در دماهای پایین قابل استفاده باشد. البته پلی پروپیلن این توان را ندارد و در دماهای بیشتر از آن استفاده شود.

11- مقاومت در برابر ترک خوردگی پلی پروپیلن پایین است اما پلی اتیلن تا حدودی کشسان بوده و انعطاف پذیری بیشتری دارد.

12- پلی پروپیلن سخت تر از پلی اتیلن است و برای تولید قطعات قالب گیری شده استفاده بیشتری دارد.

13- پلی اتیلن عایق الکتریکی خوبی است، ولی به راحتی از لحاظ الکترواستاتیکی شارژ می شود که می‌توان با اضافه کردن گرافیت، کربن سیاه یا عوامل ضد استاتیک این پارامتر را کم کرد. درمقابل پلی پروپیلن در مقایسه با پلی اتیلن یک عایق الکتریکی بد می باشد .

14- وزن پلی پروپیلن ها در قیاس با پلی اتیلن ها سبک تر است .

15- قیمت پلی پروپیلن بسیار کمتر از قیمت پلی اتیلن می باشد.

16- از پلی پروپیلن بیشتر در صنعت های اتومبیل و بسته بندی، لولا، اثاثیه خانگی و اسباب بازی، فرش، الیاف، کلاه، کاغذهای مصنوعی و غیره استفاده می گردد و از پلی اتیلن در کیسه های پلاستیکی، ظروف خوراک، بطری ها، فیلم ها، باکس های مواد غذایی و غیره به کارگیری می گردد.

 

تفاوت های بین گرانول پلی اتیلن (pe) و گرانول پلی پروپیلن (pp)1

 

روش تشخیص پلی اتیلن و پلی پروپیلن

دوام پلاست تولید کننده انواع گرانول از جمله گرانول پلی اتیلن و گرانول پلی پروپیلن در سطح کشور می باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه با مشاوران ما تماس حاصل نمایید. تا این بخش از مقاله، ما شباهت و تفاوت های پلی اتیلن و پلی پروپیلن را با هم بررسی کردیم. اما در این قسمت از مقاله می خواهیم باهم یاد بگیریم چطور پلی اتیلن و پلی پروپیلن را از هم تشخیص دهیم؟ برای این کار، سه روش وجود دارد که با انجام آن ها می توانید به راحتی دریابید که ماده ی موجود، پلی اتیلن است یا پلی پروپیلن.
نکته: به هیچ وجه این آزمایشات را در منزل و یا در حضور کودکان و افراد غیر حرفه ای انجام ندهید. حتماً در آزمایشگاه و با حضور اشخاصی که دانش کافی در این زمینه دارند، انجام شود.

• آزمون شعله

روش انجام این آزمایش ساده است. کافیست ماده ای که در دست دارید را حرارت دهید تا بسوزد. در حقیقت باید ماده مورد نظر خود را آتش بزنید. به همین علیت به آن آزمون شعله می گویند. اما هر ماده ای که آتش می گیرد و می سوزد، بویی از خود منتشر می کند. بويي كه از سوختن پلی اتيلن نسبتاً خالص حاصل می شود رايحه‌ پارافين ها و واكس ها را تداعي می كند زيرا با ساختمان مولكولی آن ها تشابه دارد. اما بويي كه از سوختن پلی پروپیلن خالص به مشام می رسد عطر‌ی نسبتاً مشابه سوختن پلی اتیلن با تندی بیشتری می باشد.

• آزمون بررسي گستره ذوب

برای انجام این آزمایش باید ماده را به دمای ذوب برسانید و چون در فرآيندهاي پليمريزاسيون مواد پليمري توزيع جرم مولكولي وجود دارد و همه زنجيرها داراي جرم مولكولي يكسان نيستند، در حين ذوب ابتدا زنجيرهاي سبک تر و سپس سنگين تر ذوب مي شوند كه همين امر موجب به وجود آمدن پديده ي گستره ذوب در پلاستيک ها می شود.

• آزمون تعيين دانسيته

دانسيته يا وزن مخصوص هر قطعه عبارتست از وزن واحد حجم آن، و مقدار آن از فرمول d = M/V gr/cm3  محاسبه می شود. هر قدر قطعي پليمري كه در نظر است وزن مخصوص آن اندازه گيري شود خالص تر باشد (داراي مواد افزودني كمتر)، دانسيته آن به مقادير مندرج در كتب و جداول نزديک تر خواهد بود.

 

خرید پلی اتیلن و خرید پلی پروپیلن

قیمت پلی اتیلن و قیمت پلی پروپیلن نیز مانند بسیاری از کالاها بسته به شرایط اقتصادی جامعه تغییر می کند. باتوجه به اینکه نرخ ارز دائماً در حال تغییر است و شرایط اجتماعی و سیاسی و اقتصادی جامعه باعث می شود تا ارز نوسانات زیادی داشته باشد، بنابراین نمی توان قیمت واحد و دقیقی برای مدت زمان مشخصی تعیین کرد. اما جدای از اینکه نرخ ارز بر روند قیمت گذاری این گرانول ها تأثیر بسزایی دارد، چند عامل دیگر نیز در تعیین قیمت گرانول موثر است. ازجمله می توان به کیفیت گرانول، آن- گرید بودن یا آف گرید بودن گرانول، ماده اولیه تولید گرانول، رنگ گرانول، میزان خالص بودن آن و شاخص جریان مذاب اشاره کرد.
دوام پلاست برای فروش محصولات این شرکت مشتریان خود را در اولویت قرار داده و تلاش نموده تا گرانول های سفارش داده شده  با کیفیت بالا و مرغوب و همچنین با قیمت مناسب به دست مشتریان عزیز برسد. اگر شما به دنبال خرید گرانول با کیفیت بالا و قیمت خوب هستید، شرکت دوام پلاست این امکان را به شما خواهد داد. برای اینکه از قیمت روز گرانول مطلع شوید از وب سایت دوام پلاست، قسمت قیمت روز گرانول می توانید از نرخ روز گرانول ها اطلاع پیدا کنید و یا از طریق راه های ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

تفاوت های بین گرانول پلی اتیلن (pe) و گرانول پلی پروپیلن (pp)2

 

جمع بندی

کاربرد پلی اتیلن و پلی پروپیلن با توجه به تفاوت هایشان با هم فرق می کند. پلی پروپیلن انعطاف پذیر و ماهیت کشسانی دارند و در مقابل پلی اتیلن استحکام و پایداری بیشتری دارد و همین تفاوت کافیست تا کاربرد آن ها با هم فرق داشته باشد. دوام پلاست نیز یکی از تولیدکنندگان گرانول پلی اتیلن و گرانول پلی پروپیلن می باشد. برای دیدن انواع محصولات ما لطفاً اینجا کلیک کنید.

ارسال نظرات شما

امتیاز شما:
https://davamplast.com